Jak to działa
5.0 1 267 0
03.02.2024

Biblioteka Modów - Gothic - 1. Cienie Przeszłości

Ah Gothic, Gothic wiecznie młody, wiecznie żywy i do dnia dzisiejszego ogromnie kochany i popularny, ale powiedzmy sobie szczerze co stanowi żywotność tej w sumie nie idealnej gry którą wszyscy tak kochamy... mody. To dzięki modom gry wciąż są żywe, to dzięki modo gry ciągle rozwijają swoją społeczność i poszerzają się o coraz to nowszych odbiorców, ba dzięki modom tworzą się grupy fanów którzy dzięki swojemu zapałowi są w stanie wycisnąć ze swoich ukochany produkcji ostatnie soki aby dostarczyć nam niesamowitych przeżyć. Mody są swoistą spiralą które zapewniają pewnym grom nieśmiertelność, bo to właśnie z miłości do daje gry powstają pierwsze mody do niej, a potem te mody sprawiają że zupełnie nowi gracze zapoznają się z nimi i widzą kolejne dobre historie i rozgrywki postanawiają zostać z daną produkcją o wiele dłużej. Skyrim bez modów był by martwy, z niesamowitego fanboy'u do Half Life powstała masa modów, które nawet przekształciły się w osobne gry (dzięki modowi do Haif'Life mamy w ogóle CSa) dzięki masie modów Gothic jest wiecznie żywy. I to właśnie dzięki ogromnej społeczności fani Gothica doczekali wspaniałych Kronik Myrtany a teraz czekają na remak całej serii. Na przestrzeni lat powstała cała masa modów, naprawdę ogromna masa, wiele przepadło, wiele było kompletnymi babolami nie do zagrania tworzonymi przez przysłowiowe gimby, a były też perły, mody które rozwijały mechaniki, prezentowały nowy świat, czy też opowiadały dobrą klimatyczną historię. No i właśnie dlatego chciałbym rozpocząć serie nowych artykułów poświęconych właśnie modom mojej ukochanej grze Gothic, choć powiem szczerze że czasami mogą się w tej serii publikacji pojawić inne gry niż Gothic, choćby Skyrim (Enderal) i inne gry (choćby mody do równie kultowego i uwielbianego KOTORa). A pierwszą modyfikacją o której chce wam opowiedzieć i przedstawić to będzie najlepsza, do czasu wydania Kronik Myrtany które są swego rodzaju granicą co było przed i po nich, modyfikacja do Gothica, a mowa tutaj o Cieniach Przeszłości, niewielkiej, ale bardzo klimatycznej i wyjątkowo dobrze dopracowanej modyfikacji do Gothica 2 Noc Kruka która przenosi nas do akcji... kilka miesięcy przed oryginalnym Gothicem.

Cienie Przeszłości zadebiutowały 22 września 2019 za projekt moda odpowiedzialni są niemieccy modderzy. Cienie są o tyle ciekawym pomysł że stanowią one rozbudowaną wizję oryginalnego komiksu do Gothica, Gothic der Comic, choć bazą moda nie jest podstawowy Gothic a Gothic 2 Noc Kruka. Cała opowieść zaczyna się kilka miesięcy przed zrzuceniem Bezimiennego bohatera do Górniczej Doliny, Kolonia Karana żyje swoim życiem a my... no a my nie jesteśmy żadnym bohaterem jedynie nędznym kopaczem który jako tako dorabia sobie inną pracą, ale marzy o tym żeby wybić się w społeczności zdegenerowanych więźniów. I tak oto poznajemy naszego bohatera który na początku prologu trafia do Starego Obozu, postanawia do niego dołączyć jednak zyskuje sobie potężnego wroga postaci Brabaka dowódcy strażników w obozie, w trakcie testu zaufania strażnik wtrąca się w sprawy naszego bohatera przez co ten zawala go i traci szanse na dołączenie do obozu. Co więcej musi się pogodzić z takim stanem rzeczy i jednocześnie znosić uciążliwą "opiekę' ze strony Brabaka który wciąż dręczy naszego bohatera i odbiera mu pieniądze. I właśnie wówczas dostajemy w stery tę postać którą będziemy mogli poprowadzić. Nasz bohater chcąc uwolnić się do Brabaka decyduje się poprosić Diega o ponowną szanse, Diego po pewnych oporach przystaje na to jednak żąda od naszego bohatera czegoś w zamian. i tym sposobem nasza postać zostaje wplątana w sieć zdarzeń które są ponad jego siły, w konflikt między obozowy, w spisek przeciw magnatom i konspirację i przyjdzie mu zdecydować czy dla luksusu i wygód jest gotów stać się żywym odbiciem tych którzy dotychczas go prześladowali. Mod perfekcyjnie ukazuje obraz Starego Obozu i Koloni Karnej z perspektywy najniższego łańcucha pokarmowego, czyli przeciętnego kopacza, nikt nas nie szanuje, więźniowie nie są przesadnie mili i co chwila trzeba liczyć bryłki rudy albo strzec się strażników którzy chcą zabrać nasz ciężko zarobiony urobek. W czasie grania w moda przyjdzie nam odbudować swoją pozycję społeczną w obozie, do tego celu ponownie trzeba będzie przekonać do siebie cieni w obozie, udowodnić swoja przydatność strażnikom i zapewnić sobie przychylność współbraci kopaczy, przynajmniej do pewnego czasu bo im wyżej w hierarchii obozu zajdziemy tym bardziej możemy mieć wywalone na naszych kupli którzy nam pomagali, co ciekawe gra umożliwia nam wcielenie się w buca który po wielu szykanach sam zamieni się w szykanującego kopaczy. Pod względem historii mod oferuje naprawdę mocną i wciągającą opowieść, daje nam też pewne możliwości zakończenia i co ważne, zakończenia te będą odpowiadać temu jak zdecydowaliśmy się postępować wobec kolegów kopaczy w trakcie rozgrywki, czy okazaliśmy się dobrym kolegą który starał się pomóc takim samym jak my, czy też bezdusznym bucem który na korzyść swoich interesów posunie się nawet do morderstw niewinnych ludzi.

Pod względem mechanik Cienie Przeszłości nie ingerują aż tak mocno w struktury oryginalnej gry, co jednak ważne o ile mechanika rozgrywki jest wykorzystana wersja silnika Gothic 2, to obszar, tekstury i itp jest oparty na zenie z oryginalnego Gothica. Pod względem rozgrywki gra się tu owiele lepiej niż w oryginalnej Kolonii, bo walka oparta na modelu Gothica 2 jest o wiele lepsza, sztuczna inteligencja przeciwników stoi na wyższym poziomie a i opcja handlu i zarządzania ekwipunkiem oparta jest o Gothic. Co jednak ważne zdecydowano się pozostać przy niektórych rozwiązania z oryginalnego Gothica, to znaczy kradzież kieszonkowa jest taka sama jak w pierwszym Gothicu, z kolei nauka konkretnych umiejętności jak np posługiwanie się mieczem jednoręcznym jest dwu poziomowa, nie zaś procentowa jak to było w Gothic 2. Na potrzeby jednak stosunkowo krótkiej modyfikacji zdecydowano się n a usunięcie niektórych umiejętności np zniknęło kowalstwo a także magia, która w rozgrywce jak i samej grze praktycznie nie występuje, w ciągu całej gry poznamy jednego oszusta sprzedającego podróby oraz jednego maga ognia, gdyż reszta jest niechlujnie schowana za wielką drewnianą kłodą która pasuje tutaj jak pięść do nosa. Mimo tego w modzie wciąż będziemy mogli się wiele nauczyć, walki mieczem, oprawiania zwierząt czy też strzelania, a i będziemy mogli pobawić się zupełnie nową mechaniką wymyśloną na potrzeby moda. Zgodnie z liną fabuły nasz bohater jest stolarzem który dorabia sobie produkując meble dla kopaczy i cieni, stoły, krzesła, łóżka czy szopy, jednak żeby coś budować będą nam potrzebne do tego drewno, gwoździe i łój kretoszczura. Szanuje moda za to że umożliwia nam oczywiście kupienie tych wszystkich rzeczy u handlarzy, jednak jest to mało opłacalne, a nasz bohater jako typowy Janusz biznesu chcą sobie przyoszczędzić gdzie się da szuka okazji do pozyskania zasobów za darmo. I tak drzewno możemy pozyskać ścinając odpowiednie niewysokie drzewa, szanuje za to że gra jest logiczna i trzeba ścięte drzewo też pociąć na deski, łój kretoszczura polując na te zwierzęta zaś gwoździe możemy ukraść niczym typowy przedstawicie świata przestępczego. Okolica po której będziemy się poruszać jest nam niby dobrze znana, to Stary Obóz i jego okolice jednak jest na tyle dobrze zmieniona i żywa że zupełnie nam to nie przeszkadza. Zresztą twórcy sensownie zadbali o pewne zmiany i konwenanse wyjaśnienia dlaczego tylko poruszamy się po tym obszarze. Jako że akcja dzieje się przed Der Comic to w Starym Obozie wciąż mamy dwie wieżę na zamku, południowe skrzydło obozu jest wówczas w budowie nowej bramy, a w okolicy lasu obóz mają drwale którzy pozyskują drewno. Jednak skupienie się na tak mały obszarze dało pewne pozytywne rezultaty, a mianowicie imersje, nasycenie świata oraz zbudowanie bardziej wiążącego klimatu opowieści. Podsumowując Cienie Przeszłości to jedne z najlepszy modów do Gothica, bardzo klimatyczny, ciekawy oraz stawiając na rozbudowę świata Kolonii który tak dobrze znamy, skalę modów chciał bym oceniać na w terminie od 1 do 10 , w tej skali Cienie Przeszłości dostają solidną ocenę 8,5/10 bo mimo wszystko nie jest to mod ogromny. Bardzo polecam tym bardziej że mod jest wygodnie dostępny w warsztacie Steama.

Polecam i pozdrawiam.

Tybero

5.0 (głosów: 1)
Art napisany przez Tybero

Zaloguj się, aby zobaczyć komentarze

Gorące artykuły
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

Opera GX | Gaming Browser Najlepsza przeglądarka internetowa dla graczy

Recenzja Bozno260
2

World of Tanks Waffentrager: Dziedzictwo

Poradnik Bart1607
3

Overwatch - D.Va czyli z czym to sie je [WERSJA PS4]

Poradnik Szogunio
4

League of Legends Jak wygrywać gry w niskich dywizjach? (adc, ale nie tylko).

Poradnik KaErEle
5

World of Tanks Jak zdobywać kredyty w World of Tanks

Poradnik XYZ22
6

League of Legends Lulu - uniwersalny build

Poradnik Gremlininio
7

League of Legends Sett - poradnik League of Legends

Poradnik kayenek
8

Cuphead - Gra wzorowana na kreskówkach?

Recenzja TurboBagiety
9

Margonem Powrót do dzieciństwa

Recenzja JendraPC
10

Za co Watch_Dogs został zhejtowany?

Recenzja BLAZEJ1
Chat