Co wycięto z oryginalnej trylogii Gothic ? Część 4 Gothic 2 Noc Kruka
W odróżnieniu od swojej poprzedniczki Gothica 2 był grą kompletną, nie wycięto z niego tak wiele zawartości jak z Gothica I, a i tak to co wycięto zostało przywrócone w fenomenalnym dodatku Noc Kruka. Przez wiele lat uważano przyjmować dodatek do Gothcia 2 Noc Kruka za najlepsze rozszerzenie podstawowej gry, w końcu dodatek oferował wiele nowości oraz rozbudowywał podstawową historię, zresztą ja sam uważam że jest to najlepszy dodatek wszechczasów podczas kiedy inny zdanie zmienili uważając że teraz najlepszym dodatkiem wszechczasów jest Krew i Wino do Wiedźmina 3 (ah ten Wiedźmin). Noc Kruka przywracała wiele wyciętych i niedokończonych elementów zaplanowanych w pierwotnym koncepcie na grę Gothic 2, wrócili magowie wody, wątek bandytów byłych skazańców z Kolonii, wątek zaginionej cywilizacji Budowniczych oraz dobudowano bardzo wiele nowego, choćby fakcję Wodnego Kręgu czy piratów (pierwsze objawy wizji świata pirackiego i Piratów z Karaibów które potem odbiły się na trylogii Risen), dobudowano również wiele mechanik, dodano wiele nowych zadań, postaci, przedmiotów, dialogów... ale nawet dodatek Noc Kruka nie uniknąć cięć, każda gra na pewnym etapie nie może uniknąć cię, zawsze trzeba będzie coś wyciąć ze względu na brak czasu, sensownego pomysłu czy ograniczenia technologiczne (przynajmniej jeśli chodzi o technologie kiedyś, obecnie jest to raczej mało prawdopodobne, grach można już niemalże wszystko zaprezentować dzięki rozbudowanej technologii). Ale nawet Noc Kruka nie uniknęła cięć... zresztą nie tylko ona. Otóż zespół Pirani po zakończeniu prac nad dodatkiem Noc Kruka stwierdził że trzeba kuć żelazo puki gorące i zdecydował się na pracę nad jeszcze drugim dodatkiem do Gothic 2. W tym artykule chciałem połączyć oba wątki, co wycięto z dodatku Noc Kruka oraz o wycięciu projektu drugiego dodatku do tej kultowej gry.
Choć twórcy byli zadowoleni z fabuły którą zaprezentowali w Nocy Kruka to jednak nie byli do końca usatysfakcjonowani sposobem jej przedstawienia, uważali że dodatek należycie nie poprawadził i nie wyjaśnił pewnych luk i ciągłości miedzy pierwszym a drugim Gothic, np nie wyjaśniono jak Kruk został wybrańcem Beliara, jak poprowadził ocalonych z kolonii jak właściwie odnalazł dolinę Budowniczych i jak w zasadzie wmieszali się w to wszystko piraci. Początkowo w fazie tworzenia Nocy Kruka chciano o wiele bardziej rozbudować historię, wyjaśnić motywy Kruka i przedstawić jego oraz rozbudowaną historię bandytów oraz piratów, w której mieliśmy się dowiedzieć wszystkiego o tych frakcjach : co, jak i dlaczego. Planowano także rozbudowany ciąg zadań dla obu fakcji pobocznych jakimi mieli być bandyci oraz piraci, każda z tych frakcji miała swój ciąg zadań po ukończeniu których mogliśmy wkupić się w łaski jednej z frakcji, ostatecznie zrezygnowano z tego, zabrakło czasu. zamiast tego pomysł miał wrócić w formie drugiego dodatku, ostatecznie nie udało się. Co ciekawe twórcy już w Nocy Kruka rozważali zakończenie nie konwencjonalna, czyli dołączenie do wybrańca Beliara, udowodnieniu mu swojej przydatności za co ten miał nas obdarować Szponem Beliara i nauczyć się nim posługiwać, jednak z powodu nielogiczności takiego zdarzenia i dalszego jego uzasadnienia fabularnego (no bo potem szliśmy polować na smoki które teoretycznie stawały się naszymi sojusznikami) zrezygnowano. Planowano także że Jarkendar będzie nieco większe, a nawet poważnie rozważano pomysł z dodaniem dodatkowych zenów światów, zupełnie nowych lokacji które miały pojawić się w grze. Planowano także, już od samego początku wprowadzenia do gry dodatkowej/głównej frakcji czyli magów wody do których mogliśmy spokojnie dołączyć jako nowicjusz a potem nawet stać się magiem kręgu wody, ostatecznie nic z tego nie wyszło, goniący czas nie pozwolił temu pomysłowi się rozwinąć i sensownie osadzić go w świecie, tym bardziej że do tej pory niepisaną tradycją Gothiców był swoisty podział na trzy frakcje. Ostatecznie też usunięto wiele zadań poboczny oraz sporą ilość postaci niezależnych, głownie z Jarkendaru który miał być po brzegi wypełniony bandytami i piratami którzy ponownie zasiedlali starożytną dolinę Budowniczych. W pracach nad drugim dodatkiem do Gothic 2 któremu nadano kryptonim Noc Kruka planowano doszlifować hisotrię Kruka, Bandytów oraz piratów, jednak twórcą najbardziej zależało na przedstawieniu wymarłej cywilizacji i dolinie Budowniczych oraz pociągnięcia wątku z pierwszego dodatku jako że Bezimienny stawał się w nim Strażnikiem Umarłych, miał on poznać dokładne przyczyny upadku Jarkendaru a także za pomocą nowej umiejętności umieć kontaktować się z duchami dawno zmarłych Jarkendarczyków, to akurat już jedynie przypuszczenia bo nigdy nie znalazłem jasnego i pełnego dowodu na to że akcja miała się głownie toczyć w okołu umiejętności strażników umarłych, wiadomo jednak że był koncept na stworzenie odrębnej na potrzeby drugiego dodatku lokacji nazwanej Doliną Dusz oraz że miała w tym odgrywać rolę umiejętności strażników umarłych. Co więcej w drugim dodatku zaplanowano dodać dodatkową fakcję poboczną myśliwych którzy mieli zjawić się na Khorinis a także rozważano pomysł z początku tworzenia Gothic 2, czyli dodanie 7 rozdziału który opowiadałby o inwazji orków na wyspę Khorinis, miał opowiadać o upadku wyspy i ucieczce na kontynent.
Pod względem mechaniki Nocy Kruka oraz planowanego drugiego dodatku Noc Kruka 2 planowano jeszcze bardziej wyśrubować poziom trudności, według twórców to co zaprezentowali dalej było za mało a graczom przydało by się jeszcze więcej wyzwań zwarzywszy że na coraz późniejszym etapie nasza postać stawała się niesamowicie potężna. Rozważano dodanie wielu nowych stworów, choćby pantery która w grze jest ale nigdzie nie występuje, podobno było to jeden z wielu nowych rodzajów potworów który miał pojawić się w grze. Do tego planowano wyśrubować walki z bossami, szczególnie zaś ze smokami które miały znowu nauczyć się latać i atakować z góry naszego bohatera, co więcej twórcy chcieli ponownie przywrócić okresowe ataki smoków na zamek w Górniczej Dolinie. W drugim dodatku postanowiono również dopieścić nieco zaniedbaną Górniczą Dolinę robiąc z niej jeszcze bardziej niebezpieczne miejsce, masa nowych potworów oraz poszukiwaczy miała nam przeszkadzać w wykonywaniu choćby najprostszych zadań. Do tego twórcy za pomocą planu wprowadzenia nowych frakcji głównej Magów Wody oraz pobocznej Gildii Myśliwych chcieli dodać masę nowy zadań, dialogów, postaci, przedmiotów i zaklęć, wiele z zaklęć choć występuje w grze nie można ich nigdzie żadnym sposobem zdobyć, choćby zaklęcie spuchnięcia oraz wiru które można przywołać jedynie za pomocą kodów. Ogólnie dosyć niewiele wiadomo o czym odkładnie miał być drugi dodatek do Gothic 2, przetrwało bardzo niewiele bo zdecydowano się zawiesić nad nim pracę na dość wczesnym etapie, w odróżnieniu od dodatku do pierwszego Gothica który uległ kasacji kiedy ten był na rozbudowanym poziomie. Podsumowując jednak nawet najlepszy dodatek wszechczasów za jaki uważam, słusznie bądź też nie Noc Kruka, nie unikną cięć i skracania, nawet on musiał zmagać się z wyciętymi pomysłami i upadłymi konceptami, a ostatecznie drugi planowany dodatek również przepadł, jednak w jego przypadku drugi dodatek pogrzebała ambicja, bo kiedy rozpoczęto prace nad drugim dodatkiem jednocześnie rozpoczęto pracę nad kontynuacją Gothic 2, czyli Goithic 3 najambitniejszym dziełem studia które w ich zamyśle miało być perłą które wbije Gothica do kanonu klasyki gier RPG obok TES czy Baldurów, dlatego zdecydowano się zawiesić pracę nad rozwijaniem Gothic 2 a skupić wszystkie moce przerobowe na Gothic 3, a mimo nawet maksymalnego skupienia się na jednym projekcie nie osiągnięto tego wszystkiego czego planowano. Ale to temat a kolejną część... co wycięto z oryginalnej trylogii Gothic.
Pozdrawiam.
Tybero