Co wycięto z oryginalnej trylogii Gothic ? Część 5 Gothic 3
Zdecydowanie Gothic 3 jest jedną z najambitniejszych i najbardziej niedokończonych oraz niedopracowanych gier w jakie grałem, i za każdym razem kiedy ponownie wracam do Gothic 3 to, prócz wielkiego odczucia nostalgii jaki odczuwam do tej gry, uderza w mnie świadomość tego jak wiele elementów tej gry jest napoczęte ale nie dokończone. Grając w Gothic 3 nie tylko ja, ale ogólnie większa część społeczności fanów Gothica i zwykłych graczy wspominała że wiele miejsc wyglądało tak jakby miały pełnić jakąś istotniejszą funkcję w grze ale ostatecznie jej nie pełnią, zresztą, gra jest niesamowicie uproszczono i nieskomplikowana, zresztą pod względem historii lokacji też nie przedstawia się to wszystko najlepiej bo po odhaczeniu z jakiejś lokacji zadań i wybiciu potworów to nie mamy już czego szukać w tej lokacji, zazwyczaj Gothic często nas prowadził do wcześniej odwiedzonych lokacji, Gothic 3 jednak tak nie jest, każda lokacja to odrębne zadanie oraz historia która przedstawia nam to miejsce, jego problemy, lore oraz prezentuje nam konstrukcję świata Gothic. Stwierdzenie czego w Gothic 3 na pewno nie ma a miało być jest niezwykle trudne, ogólnie wiemy że gra na premierę była nie dokończona, wiemy że twórcy mieli wiele ambitnych planów oraz masę niezrealizowanych pomysłów, o niektórych tych pomysłach co nieco wiemy jednak bardzo wiele jest nam tak naprawdę nieznanych. W odróżnieniu bowiem od oryginalnego Gothica nie dysponujemy dokumentacją techniczną oraz konceptem projektu, który o dziwo, nigdy nie ujrzał światła dziennego, co ciekawe sami fani jakoś szczególnie po niego się nie upominali. Wszystko co wiemy o tym co miało znaleźć się w Gothic 3 a została z niego ostatecznie wyrzucone choć było na różnym stadium produkcyjnym, czasami bardziej zaawanasowany model czasami jedynie szkic projektu, wiemy jedynie z wywiadów z twórcami oraz książeczek opisujących powstawanie gry i różne albumy pamiątkowe serii. Po za tym, żadnej dokumentacji technicznej jak już wspomniałem no i oczywiście zostają domysły, jakby choć ten bardzo popularny wśród fanów o grobowców króla Rhobara I lub żony Rhobara II, co nie jest poparte żadnymi dowodami a jedynie domysłami, dlatego chce uprzedzić że raczej z domysłów nie chce korzystać, zamierzam oprzeć się na wiedzy dostępnej, tych skromnych źródłach informacji jakie są dostępne w Internecie. No cóż, i tym samym to jest też ostatnia, piata, część "Co wycięto z oryginalnej trylogii Gothic ? Powrót do pierwotnych koncepcji świata Gothic z całą pewnością był bardzo przyjemny i dosyć odkrywczy, wiele z tego z przedstawiłem co prawda było znane fanom ale fajnie było odkryć to osobiście. Z pewnością bardzo żałuję że nie znalazłem więcej ciekawych informacji, zwłaszcza o tym co wycięto z Gothic 3 bo tutaj jedynie powielę to co jest dostępne w internecie. No a już najbardziej żałuję jak wiele z tego co wycięto nie znalazło się ostatecznie w serii, szczególnie zawsze mocno bolą mnie cięcia w pierwszym Gothicu, ale też cięcia w Gothic 3. Tak czy siak, zapraszam do całej serii artykułów i nie przedłużając przechodzę do sedna. Co wycięto z Gothic 3
Mimo iż brak nam dokumentacji technicznej a wszystko co wiemy to od wywiadów i wypowiedzi twórców udało nam się co nieco wygrzebać. Przede wszystkim zacznijmy od samego początku, czyli od intra. Co ciekawe intro to miała być o wiele dłuższe, zaplanowano w nim więcej kadrów oraz dubbing, co ciekawe jednak dubbing jest w wersji niemieckiej gry, brak go jednak w polskiej wersji językowej, brak czasu nie zdążono wprowadzić pozostałych wersji językowych intra. Co ciekawe samo intro miało nam przedstawiać znacznie więcej szczegółów dotyczących świata gry, było zresztą nastawione na to aby przedstawić nam jak najwięcej i co ważne już w samym intrze mała być ujęta scena ataku piratów na okręt Beziemnego Esmeraldę, jego zatoniecie i podróż dalej w głąb kontynentu, ostatecznie intro zostało potężnie okrojone a z ataku na Esmeradlę dowiadujemy się z dialogu. Skoro już jesteśmy przy cutscenki, Piranie w czasie produkcji Gothic 3 byli przekonani że tworzą swoje opus magnum, dzieło życia, największy i najambitniejszy projekt dlatego dokładali wszelkich starań aby przedstawić ogromny, wielki i ciekawy świat a także wiele ficzerów, jednym z takich miały być filmy przerywnikowe, miały się pojawiać w różnych momentach gry i przestawiać jakieś ważne wydarzenia, jednak kiedy okazało się że renderowanie tych filmów będzie zbyt wiele kosztować pomysł zarzucono. W grze miały się pojawić koniec ! Tak w Gothicu 3 miały się pojawić wierzchowce, ten pomysł był bardzo propagowany tym bardziej że chciano wprowadzić koniec już od Gothic 2. Twórcy planują udostępnić graczowi przeogromny świat zdecydowali się umożliwić mu narzędzia do wygodnej eksploracji, czyli jazdę konną... oraz nie tylko konną, planowano również wprowadzić możliwość poruszania się na innych bardziej fantastycznych wierzchowcach, np przedstawiający koncept art oraz wczesny model jazdy czymś przypominającym ścierwojada oraz dziwne stworzenie o głowie wieloryba, programiście opracowali model jednak nie zdążyli go doszlifować w odpowiedni sposób, a co więcej, w czasie tworzenia gry programiści byli przekonani że do czasu premiery nastąpi gwałtowny skok technologi oraz na rynku pojawią się mocniejsze karty graficzne... jednak do tego nie doszło dlatego zapadła decyzja o wycięciu wszystkiego co zbędne i obciążało silnik a także osłabić wrażenia wizualne grafiki, ofiarą tych cięć stały się również wierzchowce. Niewiele wiemy na temat wyciętych zadań oraz rozwiązań fabularnych jakie miały miejsce w Gothic 3 ale wiemy np że początkowo Nordmar miał być jeszcze większy a poszukiwanie Xardasa miało być o wiele bardziej emocjonalne, sam fakt że wieże nekromanty i przedzierającego się do niej Bezimiennego wśród zamieci twórcy planowali wstawić na okładkę gry (co ciekawe motyw ten został przez twórców powtórzony w youtubowym filmie do Elexa). Co do Nordmaru fabuła w nim prócz Xardasa miała kręcić się wokłu rudy oraz wielkiego pieca z rudą, co więcej planowano oryginalnie 5 klanów, prócz klanu Młota, Wilka i Ognia miały się pojawić klany Rudy oraz klan Krwi, ostatecznie motywy z kopalnią klanu Rudy zostały połączone z klanem Młoda, zaś klan Krwi połączony z wątkiem klanu Ognia.
Na temat mechanik gry jakie z gry wycięto, prócz tych koni, to nie wiemy kompletnie nic. Prócz jednego smaczku, twórcy planowali możliwość walki z siodła, innymi słowy będą na naszym wierzchowcu mogliśmy z rozpędu atakować naszych przeciwników. Wiadomo że w grze miały pojawić się większa ilość różnych zwierząt i stworzeń, choćby mewy morskie oraz kretoszczury, ostatecznie jednak mewy z gry usunięto gdyż nie zachowywały się normalnie, zaś kretoszczurów w ogóle nie wprowadzono. Choć brak nam informacji na ten temat, ale istnieje wiele wskazówek na to że wątki gońców leśnych oraz druidów nie zostały dokończone oraz że był pierwotnie inaczej planowane. Sam wątek wioski Gońców Leśny w górach między Monterą a wybrzeżem został potraktowany po macoszemu mimo iż według fabuły po pokonaniu Myrtańczyków to gońcy leśni oraz druidzi stanowią największe zagrożenie dla orków oraz największą zagadkę dla ich szamanów. Zresztą w grze możemy spotkać jednego gońca leśnego który ma imię i nazywa się Arakos... po za nim brak imiennych gońców leśnych. Wiemy też że miasta na Varancie miały być nieco inaczej rozmieszczone i miały na nich występować większa liczba plemion koczowników. Wiemy też że zaginą pomysł fabularnego wprowadzenia assasynów, czyli skąd się wzięli na Varancie, pierwotnie miało być powiedziane że przybyli oni z Wysp Południowych gdzie, a jakże, parali się niewolnictwem. Grze pojawiają się smoki, sam pomysł ich dodania zapadł na kilka miesięcy przed premierą dlatego model tych gadów jak ich zachowanie jest nieco hym upośledzone, twórcy planowali nawet pewne zadania i fabułą w sprawie tych smoków jednak nie zdążyli tego wprowadzić. Nieco inaczej planowano fabułę oraz projekt starożytnego miasta Al Shedim, zresztą samo miasto miało nazywać się Agadir. Planowo nieco inne modele i zachowanie orków, jednak ostatecznie przeważyła opinia o ucywilizowaniu orków co umożliwiało nam robienie zadań dla orków, co było swoistym celem twórców już od pierwszego Gothica i od Podziemnego Miasta Orków (co ciekawe znienawidzona przez fanów Argaania w pewien sposób wróciła do tego korzenia orków mieszkających w jaskiniach). Oczywiście tradycyjnie już z gry wycięto wiele zadań, linii dialogowych, przedmiotów, broni, postaci i itp. Wielka szkoda że mimo upływu już z górą 16 lat nikt ani nie zabrał się z grzebanie w kodzie źródłowym gry (jest to robione w przypadku Gothic i Gothic 2) jak i nikt nie udostępnił dokumentów projektowych tytułu. Wielka szkoda bo uważam że Gotic 3 miał ogromny potencjał, który nieco niestety przygasł, zbrakło czasu, głownie czasu przez co gra wyszła w stanie fatalnym a co więcej nie spełniającym wizji ich twórców. Gothic 3 był mimo zdaniem grą przełomem ale też grą która pokazała że ogromne światy jest ciężko tworzyć, że trzeba iść wówczas na wielkie kompromisty technologiczne i rozgrywkowe oraz że potrzeba ogromnego zaplecza, a najlepiej samemu sobie być wydawcom, ale na takie coś mogą sobie pozwolić co najwyżej duże studia, mali twórcy zawsze będę musieli szukać pieniędzy i możliwości większych wydawców. Bardzo żałuję że tak niewiele znalazłem informacji, na temat tego co wycięto z Gothic 3, w każdym razie co udało mi się wygrzebać przedstawiłem wam. Mam nadzieję że dobrze się bawiliście z tą serią artykułów i serdecznie zapraszam do kolejnych.
Pozdrawiam
Tybero