Nauka ekonomii w CS:GO
Ekonomia to jeden z najważniejszych aspektów w grze, a właściwe zarządzanie nią jest bardzo kluczowe w osiąganiu pozytywnego wyniku.
Wielu graczy lekceważy ją, nie zdając sobie sprawy, jak bardzo jest ona ważna. Opierając się na swoim ponad 4-letnim doświadczeniu z CS:GO opiszę, jak powinno się poprawnie dysponować pieniędzmi w grze.
Podstawy ekonomii:
1. Po przegranej rundzie pistoletowej otrzymujemy $1900, ale po innych rundach bonus początkowy wynosi $1400.
2. Wraz z każdą kolejną porażką bonus zwiększany jest o $500 (max. $3400).
3. Loss bonus - wprowadzony dość niedawno, zapobiega resetom ekonomicznym, w sytuacji gdy po np. 4 przegranych rundach z rzędu, jednej wygranej, a następnie znowu przegranej, nie otrzymamy $1400, a $2900. Polega to na tym, że wygrana nie resetuje licznika przegranych do zera, tylko zmniejsza jego wartość o 1.
4. W grze możemy mieć maksymalnie $16,000.
5. Po stronie terrorystów, kiedy czas rundy się skończy, nie otrzymamy pieniędzy.
Zacznijmy od rundy pistoletowej, musimy więc rozważyć kilka scenariuszy.
1. Strona Terrorystów
Za dostępne $800 zazwyczaj kupujemy kevlar ($650), rzadziej granaty. Ważnym jest, aby nie kupować pistoletu, ponieważ bez pancerza stajemy się łatwym celem.
- Jeśli przegramy pistolkę W takiej sytuacji powinniśmy mieć co najmniej $2050 (bez podłożenia bomby i przy 0 zabójstwach) do +$2850 (przy podłożeniu bomby i ew. zdobyciu zabójstwa). Warto zauważyć, że za podłożenie bomby każdy członek drużyny otrzymuje dodatkowe $800, osoba podkładająca $300, a za każde zabójstwo z pistoletu dostajemy także po $300.W drugiej rundzie powinniśmy zagrać Eco, tak, aby zostało nam chociaż $2000, pozwoli nam to już w kolejnej rundzie zagrać z niemal pełnym wyposażeniem. Zdarza się również Force Buy, kiedy w poprzedniej rundzie podłożyliśmy bombę i chcemy szybko odpowiedzieć przeciwnikom, wówczas kupujemy to, na co nas stać, prawdopodobnie będzie to jakiś PM + kevlar z hełmem ($2050-$3350)
- Jeśli wygramy pistolkę Otrzymamy $3250 lub $3500, zależnie od tego czy zdetonowaliśmy bombę, plus bonus za ewentualne podłożenie paki czy zabójstwa. Wydawałoby się, że naturalnym zakupem będzie AK-47 - otóż nie. W drugiej rundzie polecam kupić PM albo Scouta, ponieważ wtedy zostanie nam jakieś $1000, dzięki którym unikniemy resetu ekonomicznego podczas potencjalnej "wpadki" i nie będziemy musieli grać dwóch rund eco pod rząd. Niemniej jednak przeciwnicy prawdopodobnie będą grali z pistoletami i powinniśmy sobie bez problemu z nimi poradzić nawet bez "kałacha".
Chciałbym dodać, że pełne wyposażenie terrorysty kosztuje najmniej $4700.
2. Strona Antyterrorystów
Tutaj na pistolce także kupujemy kevlar, jedna osoba zamiast tego może rozważyć zakup zestawu do rozbrajania ($400).
- jeśli przegramy pistolkę Otrzymamy $1900, dodając do tego $150, które pozostało nam z poprzedniej rundy, nie daje nam dużego pola do popisu, dlatego najzwyczajniej gramy Full Eco. Nie kupujemy nic, a w następnej będziemy mogli zagrać z karabinem.Tak jak po stronie terrorystów, możemy zaryzykować Force Buy i zaopatrzyć się w lepszy pistolet i kevlar z hełmem. Należy pamiętać, że jeśli nie uda nam się zaskoczyć przeciwników, to będziemy musieli rozgrywać rundę eco.
- jeśli wygramy pistolkę Otrzymamy co najmniej $3250 lub $3500 (jeśli rozbroiliśmy bombę) + bonusy za zabójstwa. Osoba, która rozbroiła bombę otrzymuje dodatkowe $300.Nie będzie nas raczej stać na kupno M4 z pełnym kevlarem ($4100), więc powinniśmy rozważyć zakup FAMAS'a, SSG-08, bądź jakiegoś PM'a. Należy też pamiętać o zestawie do rozbrajania i ewentualnie granacie dymnym, który mógłby opóźnić atak terrorystów.
Pełne wyposażenie CT kosztuje co najmniej $5500.
Podsumowując, terrorystom pod względem ekonomicznym jest łatwiej, ponieważ otrzymują więcej pieniędzy (za detonację bomby), AK-47 jest tańsze o M4, a także nie muszą kupować zestawu do rozbrajania. Dlatego po stronie antyterrorystów musimy grać rozważnie, zachowywać broń w trudnej sytuacji i przewidywać ekonomię przeciwników. Kiedy jesteśmy pewni, że grają z AK-47 - nie kupujmy hełmów, a kiedy nie mają funduszy, postarajmy się o kilka zabójstw z PM'ów lub shotgunów, aby zdobyć dodatkowe pieniądze.