22.05.2018
Game Dev Tycoon - Czyli jak zostać deweloperem gier!
Witam! Chciał bym przedstawić bardzo przyjemną grę studia Greenheart Games. Wcielamy się w niej w dewelopera gier który zaczyna od studia w garażu w latach 80- dziesiątych w erze Komodorów i zabytkowych na dzisiaj PC i pnie się po szczeblach kariery aż do nowoczesnego studia mając własnych pracowników, wiele tytułów gier na koncie oraz własną konsole. W grze jest wprowadzony system badań dzięki któremu możemy zbadać dziesiątki tematów, nowe technologie oraz rzeczy typu: podział wiekowy odbiorców gier. Przez całą grę prowadzi nas samouczek który w momencie pojawienia się np. możliwości reklamowania naszych gier tłumaczy nam co i jak. Gra też uwzględnia ważne wydarzenia w historii konsol np. Odwołania projektu ,,Playstation,, przez Nintendo. Po krótkim wprowadzeniu opisze teraz poszczególne elementy rozgrywki.
Tak jak już wspominałem zaczynamy w garażu. Po wypuszczeniu każdej gry naszym oczom ukazuje się ekran recenzji. Na początku nasza gra nie będzie zgarniać samych dziesiątek, wręcz przeciwnie przy nieumiejętnym połączeniu tematu gry, gatunku i platformy na którą zostanie wydana oraz ,,zepsuciu,, trzech podstawowych etapów tworzenia gry o których zaraz powiem nasza gra może zebrać jedynki i dwójki. Jednak gdybyś szczególnie sobie nie radził z dobieraniem ,,składników,, gry, w internecie jest masa przydatnych poradników które pomogą wprowadzić ci twoją firmę na równe tory. W trzech głównych etapach gry określisz czy w twojej grze ważniejsza ma być grafika, czy projekt otwartego świata itd. (patrz screen). Podczas etapu tworzenia gry nasza postać wytwarza punkty technologi, designu oraz błędy, które trzeba naprawić w końcowym etapie gry, punty technologi i designu a dokładniej ich ilość w pewnej części wpływają na ocenę gry. Oprócz punktów technologi,designu i błędów nasz gracz wytwarza też punkty badań za które możemy zbadać na przykład nowszą grafikę lub podział wiekowy. Nie należy jednak przesadzać z tworzeniem gry z najlepszymi technologiami kiedy nasz budżet nie jest największy, jeżeli gra okazała by się kompletną klapą możemy szybko zbankrutować. W późniejszym etapie gry możemy zatrudniać pracowników oraz kupować coraz większe studia. W końcowym studiu możemy dobudować dział badań który pozwoli nam zbadać takie rzeczy jak własny konwent gier lub własna platformę do gier, oraz dział technologi w którym możemy stworzyć własną konsole.
Grafika jest minimalistyczna i przyjemna dla oka. Audi również można zaliczyć do udanych. Gra zmieniła nazwy konsol i firm przez co Komodor stał się ,,Govodorem,, a Playstation, ,,Playsystemem,,. Gdy zaczynałem przygodę z Game Dev Tycoon byłem kompletnie ,,zielony,, jeżeli chodzi o konsole przez co Nes zaczął mi się mylić z ,,Tesem,, a Komodor z ,,Govodorem,,.
Mimo iż gra została wydana w 2012 roku, wciąż jest ulepszana przez twórców. W dodatku niedawno wyszła wersja na telefon. Uważam, że gra jest w pełni godna polecenia.
Podsumowując:
Plusy:
-Ładna grafika
-Przyjemny dla ucha podkład audio
-Gra jest cały czas ulepszana
-Element edukacyjny
-Język Polski
-Większości osób nie powinna się znudzić...
Minusy:
-... jednak znajdą się osoby którym znudzi się rutyna tworzenia gier
-Zmienienie nazw konsol i firm (najprawdopodobniej z powodów prawnych) przez co mocno ucierpiał element edukacyjny
Ocena
9,5/10