Gry z lat 80, które warto znać!
Pac-Man - Czyżby ktokolwiek nie znał Pac-mana? Czy wiedzieliście, że pierwowzór powstał w 1980 roku? Został stworzony przez przedsiębiorstwo Namco, zaprojektowany w większości przez Tōru Iwatani. Sterowaliśmy w tej grze dużą, żółtą kulką, zjadającą białe kuleczki, znajdującą się w labiryncie. Przeszkadzali nam w tym przeciwnicy, duchy. Dotknięcie ich zabierało nam jedno życie.
Ciekawostką jest, że znana nam nazwa "Pac-Man" nie jest oryginalną nazwą, a nazwa japońska "Puck-Man" została zmieniona na rzecz anglojęzycznych krajów, bo wystarczyło literkę z "p" zamienić przez przypadek na "f" i już nie jest tak wesoło.
Galaga - japońska konsolowa gra zręcznościowa wyprodukowana przez Namco, wydana w 1981 roku. W grze byliśmy pilotem statku kosmicznego i niszczyliśmy statki, które stanęły nam na drodze. Typowy shoot 'em up. Jest on sequelem gry Galaxian.
Donkey Kong - Pierwsza gra z serii Mario, platformówka, wydana na automaty w 1981 roku przez Nintendo. Musieliśmy w tej grze uratować naszą ukochaną, Lady (później nazywaną Pauline), przed brązowym gorylem, tytułowym Donkey Kong. Zrzucał on na nas beczki, które trzeba było przeskakiwać. I uwierzyć, że ten sam bohater później zaczął ratować królewnę "Grzybkolandi". Jaki amant...
Arkanoid - Wydany w 1986 roku przez Taito gra, w której musimy zniszczyć jak najwięcej kwadratów na planszy i nie dopuścić, aby piłka spadła nam na ziemię.
Ktoś grał?
Tetris - Pierwotna wersja układania "klocków" pojawiła się 6 czerwca 1984 roku, a stworzył ją Aleksiej Pażytnow i jego wspołpracownicy: Dimitrij Pawłowski oraz Wadim Geriasimow. Na czym polegała, chyba sami wiecie, ale dla tych, którzy o tej grze słyszą pierwszy raz, postaram wytłumaczyć. Na planszy spadają specyficzne klocki, gdy opadną na ziemie, są nieruchome i nie można z nimi nic zrobić. Gra się kończy gdy cała plansza zostanie wypełniona klockami. Naszym zadaniem jest obracać i przesuwać te klocki w trakcie lotu, aby ułożyły cały jeden wiersz (plansza ma rozmiar 20 wierszy i 10 kolumn).
Super Mario Bros. - Co myśleliście, że odpuszczę sobie wymienienia tego "Mario", którego wszyscy znamy? Nie ma szans. SMB został wydany przez Nintendo w 1985 roku. To tutaj Mario zaczął ratować księżniczkę Peach przed zółwio-smokiem Bowserem, razem ze swoim bratem Luigim (nie muszę chyba mówić, że to platformówka?). To tutaj skakaliśmy na żółwie, aby później wykorzystać ich skorupę jako pocisk. Ah...
Duck Hunt - Pojawił się na rynku 16 października 1985. Producentem był Intelligent Systems, a wydawcą Nintendo. Jak sama nazwa wskazuje, strzelaliśmy w grze do kaczek, jednak za pomocą specjalnie do tego przystosowanego pistoletu świetlnego, dzięki czemu gra była bardziej realistyczna. W końcu fałszywy pistolet bardziej oddaje realia "polowania" niż joystick.
North & South - turowa gra strategiczna z elementami zręcznościowymi wydana w roku 1989 przez francuską firmę Infogrames. Akcja rozgrywa się podczas wojny secesyjnej w USA. To, co jest wyjątkowe w tej turówce to właśnie elementy zręcznościowe, które pojawiają się przy m.in. próbie przejęcia pociągu przeciwnika lub zdobycia jego fortu. Naszym celem było oczywiście zajęcie całych Stanów Zjednoczonych, mieliśmy do dyspozycji dwie strony konfliktu, albo z pozycji Północy, albo z Południa, a sami mogliśmy grać również z drugą osobą.
Saper (Minesweeper) - gra została napisana w 1981 roku przez Roberta Donnera. Pewnie i tak ją znacie, jeśli macie system Windows 7 i XP, gdyż jest ona wbudowana w tych systemach. Wiedzieliście w ogóle, że Saper jest aż tak stary (Linuksowcy niech się pochwalą w komentarzu, jeśli ktoś z nich to czyta, posiadaniem innego systemu niż Windows)? W grze po prostu staramy się odkryć całą planszę, nie natrafiając na minę. Prosta mechanika, a jednocześnie wymagająca pomyślenia. Dla ciekawostki powiem, że Saper miał swoje własne turnieje i to międzynarodowe, dodatkowo jest prowadzona strona z najlepszymi wynikami (o to link: http://www.minesweeper.info ).
Final Fantasy - pierwsza gra z serii Final Fantasy, oczywiście jRPG, stworzona przez firmę Square w 1987 roku. Startowaliśmy z czterema postaciami, których przydzielaliśmy do klas, których było sześć. Żeby nie zdradzić całą fabułę gry powiem tylko, że musimy przywrócić blask czterem kryształom żywiołów, które dają życie światu, są to: Ogień, Woda, Ziemia i Wiatr.
Dla ciekawostki: Square później połączyło się z firmą Enix i tak 1 kwietnia 2003 roku mieliśmy już Square Enix. Dobrali nieźle datę, co?