Jak się gra na poszczególnych liniach? - zarys taktyk
Jak grać na poszczególnych liniach? Po co to rozróżnianie? Czy nie można po prostu z okrzykiem na ustach bić przeciwnika? Jak wiadomo, na Summoners Rift, jest pięć pozycji: AD/TANK, AP, ADC/APC, SUPP oraz JUNG. Omówmy więc trzy linie na których te „klasy” występują.
Early game:
Pierwsza linia, górna, jest jedną z najprostszych do opanowania. Główną zasadą jest to, aby zdobyć możliwie najwięcej zabójstw. Stąd też gra się tutaj postacią typu AD/TANK.
Mid game:
W drugiej fazie gry, zabójcy zaczynają gankować, czyli, najprościej ujmując – pomagać graczom na innych liniach. Dobrze jest spróbować zniszczyć wieżę przeciwnika, ponieważ przyda się to w...
End game:
Pod koniec gry, rolą top’era staje się zabijanie wszystkiego co ruchome, bądź nie. Oczywiście tylko, jeśli w poprzednich fazach gry uda się zdobyć potrzebne wyposażenie.
2. Mid
Early game:
Przez całą fazę early i mid game’a, mid’er, powinien starać się bronić środkową linię. Gra się tutaj postaciami AP, choć zdarzają się bohaterowie AD (takie jak np. Zed).
Mid game:
Tutaj zadanie się nie zmienia specjalnie, choć dochodzą do wszystkiego próby zabicia przeciwnika. Warto prosić o ganki, mogą one być niezwykle pomocne nie tylko w sytuacjach podbramkowych. Główną cechą tej fazy, jest jednak przepychanie linii. Dobrze jest zniszczyć choćby jedną wieżę, ale utrudni to znacząco end game. Ta faza ma jednak przede wszystkim przygotować linię na team fighty.
End game:
Rolą mid’era zostaje dalsze przepychanie linii, aż do nexusa.
Oraz oczywiście – uczestniczenie w team fightach.
3. Bot
Early game:
Na tej linii są jednocześnie dwaj gracze. ADC/APC oraz SUPP. Ten pierwszy powinien nafeedować się (zdobyć możliwie jak najwięcej zabójstw), natomiast drugi, pomagać mu w tym.
Mid game:
Bot nie jest linią, którą trzeba jakoś specjalnie przepychać. Ze swojego doświadczenia powiem, że zazwyczaj pushowanie bota odbywa się dopiero w end game’ie. Wciąż dobrą taktyką jest przygotowywanie się na:
End game:
Pod koniec gry, wypada zejść z bota i zacząć uczestniczyć w team fightach. Zarówno ADC, jak i SUPP są w tej fazie przydatni.
4. Dżungla
Early game:
Dobry dżunglaż, zaczyna od zdobycia buffów. Zależnie od postaci, którą się gra oczywiście. Na tej pozycji jest przede wszystkim duży luz. Dobrym pomysłem jest więc wardowanie co bardziej strategicznych punktów.
Mid game:
W tym momencie, robienie ganków to niemalże priorytet. Należy jednak pamiętać, że celem ganków nie jest zabicie przeciwnika, ale np. osłabienie go, co może być powodem jego wycofania. Taki adwersarz nie będzie mógł samodzielnie utrzymywać linii, przez co wycofa się do bazy.
End game:
Gankowanie wciąż jest ważne, podobnie jak wardowanie z tym, że odbywa się na inną skalę. No i w inny sposób. Gankuje się team fighty, oraz na puste linie do których wtargnął jakiś przeciwnik. Warto wardować Barona, ponieważ może mieć to dobry wpływ na przewagę drużyny.
Polecam oczywiście zaznajomić się z obszerniejszymi poradnikami. Dość ważna jest także praktyka. Sporo pomaga również oglądanie graczy profesjonalnych. Wielu prowadzi streamy na których szczegółowo omawiają swój sposób grania. Szczerze mówiąc, nie jestem autorytetem jeśli idzie o LoLa, choć nie gram całkowicie najgorzej. Tak jak napisane wyżej, dobrze jest zapoznać się materiałami naprzykład takiego Nervariena.
W każdym razie mam nadzieję że pomogłem. Chcę jednak zaznaczyć, że nie jest to uniwersalna metoda na granie w LoLa. Najważniejsza w tej grze i tak jest przyjemność z rozgrywki i różnorodności taktyk. Te przedstawione tutaj są jednak dość uniwersalnymi zarysami. Najważniejsze jednak, to nie bać się eksperymentować.