Poradnik junglera/ zaawansowany jungling
Zaawansowane techniki junglingu
1. Counter-jungling - jest to technika pozwalająca skontrować nam przeciwnego junglera. Technika ta polega na tym, iż możemy ukraść kampy lub buffy przeciwnego junglera. Kradzież np. Red Buffa ma to ogromne znaczenie w przypadku agresywnych junglerów takich jak master yi, lee sin, xin zhao, którzy tracą swój power i lvl spike. Czas zmarnowany na dojście do buffa muszą nadłożyć, żeby dojść do innego kampa (np. na 2gim lvlu bardzo to odczują). Tracą przez to wzmocnienie oferowane przez buffa, czas oraz lvl. Gankowanie przez nich linii będzie mniej skuteczne, a nieudany gank będzie skutował niższym lvlem w przeciwieństwie do przeciwnego junglera oraz wszystkich graczy na mapie, straceniem czasu, który moglibyśmy wykorzystać na zrobienie kolejnego kampa, by nadrobić stary w goldzie i lvlu. Natomiast jeśli zamiast gankowania np. na 3 lvlu, bez red buffa zdecydujemy się na robienie kampów, nasz teammate z drużyny może zostać zabity przez swojego przeciwnika. Natomiast jeśli zginie on raz lub dwa razy, jego opponent będzie mógł swobodnie się snowballować, co wpłynie negatywnie na niego oraz cały nasz team. Dodatkowo przeciwny jungler może w tym czasie swobobnie gankować linie z dwoma buffami lub wywierać presję na mapie. Z kolei kradzież Blue Buffa będzie miał wpływ na postaci AP,mocno polegających na manie i tracących ją dość szybko w lesie lub na gankach np. Ezreal, Evelynn, Khazix. W counter-junglingu często czyści się kampy częściowo, zostawiając stwory dające mniej expa i golda, po to, aby przeciwny jungler był znacznie do tyłu z goldem, lvlem oraz tracił sporo czasu na przemieszczanie się po lesie z nikłym zyskiem.
Aby zapobiec tej technice można zastosować 2 inne techniki takie jakimi są map controlling oraz w mniejszym stopniu map awarness.
2.Map controlling - to technika polegająca na kontrolowanie tego co w danym momencie dzieje się na mapie. Z pozyskanych informacji możemy dowiedzieć się, gdzie danym momencie przebywa enemy jungler oraz reszta jego teamu. W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu map controlu będziemy potrzebowali współpracy całego teamu oraz rozmieszenia wardów w odpowiednich miejscach na mapie, w odpowiednim czasie, co ma na celu zapewnienie wizji w kluczowych miejscach na mapie lub śledzenia poczynań przeciwnej drużyny. Rozmieszczenie wardów w krzakach enemy teamu na buffach redzie lub blue w minucie 1:30, pozwala określić, z którego miejsca enemy jungler zaczynał robić kampy. Jeśli nie kontrował nam lasu i czyścił tylko swoją dżunglę, powinien wyjść z lasu na 3cim lvlu po zrobieniu 3 kamp. Jeśli zaczynał od red powinien wyjść po stronie blue buffa z lasu i przeciwnie.
Bardzo ważne jest także coverowanie naszej strony lasu, przykładowo, jeśli robimy reda, top wraz z midem mogą coverować blue, pilnować kluczowych miejsc, sprawdzając czy enemy team nie wdziera się nam do lasu, możemy również poprosić mida lub topa o zwardowanie blue w minucie 1:30, aby sprawdzać czy jungler, w czasie gdy robimy reda nie przyjdzie zabrać nam blue. Tak samo powinniśmy zabezpieczyć reda, jeśli zaczynamy robić las od blue. 1 i 2ki na obrazku poniżej przedstawiają:
1 - miejsca coverowania
2 - miejsca wardowania
Map awareness - to technika, która opiera się w gruncie rzeczy na korzystaniu z rozstawionej na mapie wizji oraz tym co dzieje się na mapie. Technika ta polega na tym, iż oglądamy co dzieje się na mapie i na podstawie informacji, które zdobędziemy podejmujemy odpowiednie decyzje w grze. Dzięki wizji możemy sprawdzić, iż np. enemy jungler idzie na bota, więc pingujemy tej linii, aby uważali, bo zmierza do nich jungler lub my także możemy się tam wybrać. Technika ta się powiązana z map controllingiem - kontrolą mapy. Sprawdzamy tutaj również co dzieje się na minimapce i mapie głównej na poszczególnej linii. Na tej podstawie podejmujemy decyzję czy oraz kiedy gankować daną linię.
4. Baby sitting - Jest to technika, która polega na niańczeniu danej linii. W przypadku, gdy naszemu top lanerowi, nie powodzi się na linii, a gra on przeciwko takiemu championowi jak np. yasuo, czy fiora, możemy mu pomóc i wykonać ganka. Jeśli gank się powiedzie, możemy przykładowo zwardować krzaki i sprawdzić czy enemy junglera nie ma przypadkiem na redzie. Kiedy przeciwnik powróci na linię i możemy zgankować go ponownie. Jeśli nasz teammate zdobędzie w ten sposób 2 kille, będzie to dla niego znaczny zastrzyk golda, a jego przeciwnik będzie do tyłu.
5. Camping - czyli, zwykłe czekanie w ukryciu np. krzakach i kampienie, wyczekiwanie, aż np. enemy mid bardziej spushuje lane, wyczerpie się ze spelli itd. wtedy bowiem wkraczamy do akcji i wykonujemy swego ganka.
Jeśli natomiast nasz teammate pada zanim dojdziemy na linię z gankiem możemy pomagać teamowi w inny sposób np. stawiając wardy i zapewniając wizję. Dodatkowo przed każdym gankiem powinniśmy upewnić się, czy nasz wróg w krzakach nie postawił wizji. Obecny system Riotu umożliwia oprócz zwykłych pingów, które znacznie pomagają w grze także pingi pokazujące, gdzie wróg ma wizję. Dodatkowo mamy rośliny w lesie, które umożliwiają sprawdzenie, czy wróg nie ma wizji na danym obszarze oraz te umożliwiające łatwą ucieczkę przez ścianę, gdy wróg nas goni. Dobrym nawykiem jest także niszczenie tych sadzonek po stronie wroga, aby ten nie mógł do nas doskoczyć kiedy się do nas zbliża lub chce gankować.
Zaawanoswane mechaniki junglerów
Do zaawansowanych mechanik junglerów można zaliczyć n.in. technikę InSeca, koreańskiego gracza, pro playera o imieniu Hoi "InSec" In-seok, gracza, który szczyci się niesamowitymi zagraniami Lee Sinem. Technika ta polega na tym, iż mając wroga przed sobą skaczemy mu Lee Sinem za plecy, czy to używając flesha, czy to skacząc do warda, a następnie kopiemy go z Rki w stronę naszego teamy, aby mogli oni go zabić. Innym zaawansowanym zagraniem jest Double-Jump, jest to technika, która można wykonać Khazixem. Jak pewnie wiecie, po każdym zabójstwie Kha Zix dostaje reset umiejętności E skoku, jeśli ma rozwiniętą tą umiejętność przy użyciu superumiejętności. Także skacząc na wroga z low hp i np. używając na nim Q możemy go zabić, a także ponownie użyć skoku w locie, co jest nazywane właśnie double jumpem. Oprócz tych technik jest wiele innych. Jedną z nich może być także R xina, zachodząc wroga od tyłu i używając Rki, gdy ten pushuje możemy zepchnąć go w stronę teammate'a lub pod naszą wieżę. Na powyższym rysunku przedstawiono tier listę junglerów dla patcha 7.18 god tier to picki najsilniejsze w obecnej mecie.