Vel'koz - uniwersalny build
Vel'koz to mag pustki, który dobrze spisuje się na środkowej alei oraz supporcie. Jego główna siła tkwi w jego umiejętności pasywnej, która polega na nakładaniu "organicznej destrukcji", która jest nakładana za pomocą umiejętności. Nałożenie jej trzy razy spowoduje zadanie obrażeń nieuchronnych. Dodatkowo auto atakowanie przeciwnika powoduje, że ładunki umiejętności pasywnej nie znikną tak szybko (powodują reset czasu zaniku ładunków, najlepiej to sprawdzić w grze ponieważ jest to ciężko opisać słowami). Przechodzimy do umiejętności Q, która po użyciu powoduje wystrzelenie plazmy, która spowalnia przeciwników o 70% (zanikające w czasie tym dłuższym im wyższy poziom umiejętności). Przy detonacji wiązka rozchodzi się na dwie części po kątem 90 stopni (umiejętność można przerwać (zdetonować) wcześniej). Następna umiejętność W tworzy szczelinę w ziemi, która po pewnym czasie się zamyka (zamknięcie szczeliny zadaje więcej obrażeń niż otwarcie, a przeciwnik, który będzie stał na szczelinie w momencie otwarcia i zamknięcia będzie miał nałożone dwa ładunki z umiejętności pasywnej). Ostatnia umiejętność E przywołuje pole, które po chwili powoduje wybicie przeciwnika w powietrze na 0,75 sekundy lub odepchnięcie go jeżeli znajduje się blisko nas. Na samym końcu mamy jeszcze superumiejętność R, która powoduje wystrzelenie promienia lasera, który przebija wszystkie tarcze (nawet tarczę Yasuo). Promieniem możemy kontrolować i trwa on przez 2,5 sekundy i co jakiś czas nakłada dodatkowe ładunki umiejętności pasywnej, a po detonacji ładunków przeciwnicy otrzymują obrażenia nieuchronne.
Kolejność rozwijania umiejętności różni się na środkowej alei i supporcie. Poniżej znajdują się ścieżki rozwoju dla obu pozycji.
Środkowa aleja: Q,W,E,W,W,R,Q,Q,Q,Q,R,W,W,E,E,R,E,E
Support: Q,W,E,Q,Q,R,Q,W,Q,W,R,W,W,E,E,R,E,E
Wybór run na tej postaci zależy od naszych osobistych preferencji. Opiszę dwie możliwe ścieżki: pierwszą opcje na środkową aleję, a drugą pod supporta. Zaznaczam jednak, że opcja z środkowej alei jest bardziej uniwersalna i polecam wybrać ją na początku naszej przygody z Vel"kozem.
Opcja na środkową aleję to pierwszorzędne drzewko czarnoksięstwa, a w nim runa kluczowa "ezoteryczna kometa", następnie "opaska przepływu many" lub "kula nulifikacji". Drugi rząd to wybór pomiędzy "transcendencją" i "całkowitym skupieniem" (wybór zależy od tego jak długo będziemy w stanie utrzymywać nasze zdrowie powyżej 70%). Ostatni rząd to wybór pomiędzy "poparzeniem" (lepsza wczesna faza gry), a "nadchodzącą burzą" (lepsza późniejsza faza gry). drugie drzewko to wybór między trzema drzewkami:
demoniczność z "superłowcą", "bezwzględnym łowcą" lub "kolekcją oczu"
inspiracją z "magicznym obuwiem" i "dostawą ciastek" (ewentualnie "kosmiczną przenikliwością")
precyzją z "rozwojem myśli", "ostatecznym ciosem" lub "odcięciem"
Z kolei na supporcie jako pierwszą runę kluczową można wybrać demoniczność z "mrocznymi żniwami" oraz kolejnymi runami takimi jak "cios poniżej pasa", "kolekcja oczu" i "bezwzględny łowca" (bardzo przydatny na tej pozycji)/ "superłowca" (raczej zależne od naszych umiejętności i potrzeby zadawania obrażeń/kradzieży celów na mapie). Drugorzędne drzewko to wybór pomiędzy propozycjami na środkową aleję plus (jeżeli gramy "mroczne żniwa") czarnoksięstwo z "opaską przepływu many", "poparzeniem" lub "nadchodzącą burzą. Dodatkowe statystyki to wybór w pierwszej kolejności dodatkowej siły adaptacyjnej lub przyśpieszenia umiejętności. Druga linia to zdecydowane dodatkowa siła adaptacyjna. Natomiast trzecia linia zależy od przeciwnika, który znajduje się na naszej linii, i będzie to dodatkowy pancerz lub dodatkowa odporność na magię (te wybory dotyczą obu linii).
Ostatnią sprawą jest wybór przedmiotów. Pierwszym przedmiotem będzie zawsze Nawałnica Luden oraz Obuwie Maga lub jeżeli potrzebujemy przyśpieszenie umiejętności (głównie na środkowej alei) Ioniańskie Buty Jasności Umysłu. Następnie składamy Skupienie Horyzontalne, Klepsydrę Zhonyi oraz Morellonomicon (kolejność zależy od sytuacji meczowej). Dobrym wyborem jest również Kapelusz Rabadona oraz wWykradacz Dusz Mejai z możliwie jak największą liczbą ładunków. W niektórych sytuacja przydatne mogą okazać się również Kostur Pustki, Kryształowy Kostur Rylai oraz Całun Banshee.
Polecam oczywiście samemu sprawdzić, które zestawy run oraz jak linia najbardziej nam odpowiada, jeżeli chcemy grać Vel'kozem. Jeżeli dobrze zrozumiemy jak działa ta postać to dostarczy nam ona bardzo dużo dobrej zabawy. Zachęcam również do komentowania i oceniania artykułu oraz do odwiedzenia mojego kanału YT dostępnego pod linkiem:
https://www.youtube.com/channel/UCqcKybTDEUHZSljIlEbimeQ
Do zobaczenia w grze lub na streamie :)