Wizja - poradnik dla początkująych i nie tylko.
Wizja to istotny czynnik składający się na naszą wygraną. Po rozegraniu wielu, naprawdę wielu gier, dosyć często spotykam się z osobami, które trzymają w swoim ekwipunku dwa nieużyte trinkety, które zwyczajnie się marnują. Punkty za wizję, które możemy sprawdzić po zakończone rozgrywce, nie powinny nigdy wynosić poniżej 10 punktów nawet w najniższej dywizji jaką jest brąz V. Przejdźmy zatem do zalet i wad wardowania.
Zalety:
- ochrona przed gankami
- zabezpieczenie ważnych objectivów
- miejsce do teleportacji
- przeprowadzenie skutecznych zasadzek
Wady wardów praktycznie nie istnieją, można co prawda wskazać delikatne minusy takie jak:
- przeciwnicy otrzymują złoto za zniszczenie ich
- nieprawidłowo postawione mogą błędnie sugerować brak przeciwnika (np. w krzakach)
- stawianie ich często wiąże się z ryzykiem
Zalety:
- ochrona przed gankami
- zabezpieczenie ważnych objectivów
- miejsce do teleportacji
- przeprowadzenie skutecznych zasadzek
Wady wardów praktycznie nie istnieją, można co prawda wskazać delikatne minusy takie jak:
- przeciwnicy otrzymują złoto za zniszczenie ich
- nieprawidłowo postawione mogą błędnie sugerować brak przeciwnika (np. w krzakach)
- stawianie ich często wiąże się z ryzykiem
Jak stawiać wardy, żeby były one użyteczne i zapewniały nam przewagę nad przeciwnikiem.
Tri-bush - niemalże obowiązkowo wymagany czerwony ward, który pozwoli dżunglerowi na zgankowanie naszej linii. Dodatkowo jest też możliwość zwardowania tego krzaka z miejsca gdzie znajduje się smok. Ustawiamy się jak najbliżej tri-busha i stawiamy warda na lewej stronie znajdujące się kamienia nad tri-bushem. Wystarczy zrobić to dobrze dwa razy, aby sprawnie posługiwać się tym w trakcie gry
Smok - bardzo ważny element gry, które powinien być zawsze zwardowany.
Ward za redem/smokiem - miejsce, w którym przeciwni bohaterowie bardzo często poruszają się. Ward ten pozwala na wcześniejsze uniknięcie ganku oraz roam przeciwnego midlanera
Baron - to samo co smok.
Midlaner powininen stawiać wardy w krzaku znajdującym się na rzece w celu zapobiegania roamu przeciwnika.
Toplaner powinien pilnować herolda oraz stawiać krzaki w tri-bushu oraz krzaku po przeciwnej stronie.
Bot lane powinien stawiać wardy w drugim krzaku licząc od wieży, aby nasz toplaner mógł teleportować i zagwarantować darmowe zabójstwa. Dodatkowo smok oraz tri-bush według potrzeby.
Poniżej mapa, która pokazuje najlepsze miejsca na wardy. (Jest ona dosyć stara, ale miejsca praktycznie się nie zmieniły)
Tri-bush - niemalże obowiązkowo wymagany czerwony ward, który pozwoli dżunglerowi na zgankowanie naszej linii. Dodatkowo jest też możliwość zwardowania tego krzaka z miejsca gdzie znajduje się smok. Ustawiamy się jak najbliżej tri-busha i stawiamy warda na lewej stronie znajdujące się kamienia nad tri-bushem. Wystarczy zrobić to dobrze dwa razy, aby sprawnie posługiwać się tym w trakcie gry
Smok - bardzo ważny element gry, które powinien być zawsze zwardowany.
Ward za redem/smokiem - miejsce, w którym przeciwni bohaterowie bardzo często poruszają się. Ward ten pozwala na wcześniejsze uniknięcie ganku oraz roam przeciwnego midlanera
Baron - to samo co smok.
Midlaner powininen stawiać wardy w krzaku znajdującym się na rzece w celu zapobiegania roamu przeciwnika.
Toplaner powinien pilnować herolda oraz stawiać krzaki w tri-bushu oraz krzaku po przeciwnej stronie.
Bot lane powinien stawiać wardy w drugim krzaku licząc od wieży, aby nasz toplaner mógł teleportować i zagwarantować darmowe zabójstwa. Dodatkowo smok oraz tri-bush według potrzeby.
Poniżej mapa, która pokazuje najlepsze miejsca na wardy. (Jest ona dosyć stara, ale miejsca praktycznie się nie zmieniły)
Podsumowując, wardy to nieodłączny element gry. Zwiększa on nasze szanse na wygraną. Możemy je niszczyć za pomocą wardów kosztujących 75 złota oraz czerwoną soczewką.
ADC powinien zmienić trinket na niebieski po wbiciu 9 poziomu.
Dżungler przeważnie zmienia trinket na czerwoną soczewkę w późniejszej fazie gry.
Support zmienia tirnket na czerwoną soczewkę po zdobyciu itemu na wardy.
Toplaner może wybrać z pomiędzy trzech dostępnych możliwości.
Midlaner możę wybrać pomiędzy niebieskim trinketem, a żółtym. Zazwyczaj nie bierze się czerwonej soczewki na midlanera, ponieważ ma on wolne podstawowe ataki i nie zniszczy ich więcej niż jednego.
W celu poprawienia wizji na mapie, każdy gracz powinien mieć postawionego co najmniej jednego control warda, dopóki nie zostanie on zniszczony.
Pamiętajcie, wardy naprawdę ratują życie, a w samej grze nie liczą się tylko umiejętności, ale również wiedza.
ADC powinien zmienić trinket na niebieski po wbiciu 9 poziomu.
Dżungler przeważnie zmienia trinket na czerwoną soczewkę w późniejszej fazie gry.
Support zmienia tirnket na czerwoną soczewkę po zdobyciu itemu na wardy.
Toplaner może wybrać z pomiędzy trzech dostępnych możliwości.
Midlaner możę wybrać pomiędzy niebieskim trinketem, a żółtym. Zazwyczaj nie bierze się czerwonej soczewki na midlanera, ponieważ ma on wolne podstawowe ataki i nie zniszczy ich więcej niż jednego.
W celu poprawienia wizji na mapie, każdy gracz powinien mieć postawionego co najmniej jednego control warda, dopóki nie zostanie on zniszczony.
Pamiętajcie, wardy naprawdę ratują życie, a w samej grze nie liczą się tylko umiejętności, ale również wiedza.