Project Zomboid - podstawy w grze
Witam w poradniku o podstawach gry "Project Zomboid", przedstawię wam jak należy postępować w pierwszych chwilach apokalipsy, warte uwagi jest poświęcenie chwili na poradnik zamieszczony bezpośrednio w grze, który nauczy nas jak się poruszać, jak się skradać, otwierać ekwipunek oraz dlaczego kategorycznie nie wolno nam wydawać głośnych dźwięków jak krzyk, ponieważ zawsze skutkuje to przyjściem wielkiej hordy nieumarłych w kierunku naszej bazy bądź obecnej lokacji. Rzadko kiedy możemy wykorzystać to na naszą korzyść.
Zaraz po pojawieniu się w świecie gry, które nastąpi zawsze, chyba, że wybierzemy inaczej w domku będącym zupełnie bezpiecznym, pozbawionym zomboidów, bez pożaru oraz obfitego w przedmioty, pierwszą wartą uwagi rzeczą będzie dla nas otwieracz do konserw znajdujący się w szafka w kuchni albo broń biała. Wszelkie pistolety, shotguny czy karabiny będą dla nas zgubne, więc nie warto nawet jej używać. Warto zabrać ze sobą kilka konserw, książki z domku, które na pewno będą na pułkach w salonie, bandaże i kawałki materiału będące pewnie w łazience.
Drugim etapem naszej podróży zaraz po wejściu na świat będzie zebranie wody i korzystanie z prądu tak dużo jak tylko możemy, ponieważ w miastach media zostaną odcięte dopiero po jakimś czasie, zależy już to od naszych własnych ustawień jakie daliśmy przy wyborze świata. Wodę możemy magazynować przy pomocy butelek, garnków, rondelków, szklanek i wszystkiego o czym tylko zamarzymy, a jest przedmiotem mogącym zbierać płyny. Wskazówką wartą uwagi będzie zasłonienie wszelkich okien tak, aby nieumarli nas nie dostrzegli, ponieważ w przeciwnym przypadku prędzej czy później do nas przywędrują. Natomiast z prądu możemy korzystać poprzez oglądanie telewizji i słuchaniu audycji radiowych, pozwoli nam to szybko ulepszyć poziom naszych umiejętności, co w przyszłości będzie przydatne. Podczas słuchania audycji radiowych możemy odnaleźć wojskowy komunikat o nadciągającym wsparciu powietrznym w postaci helikoptera. Tak optymistycznie brzmiący scenariusz jest natomiast jedną wielką pułapką na gracza, gdyż helikopter przyciąga ze sobą wszystkie zombie z okolicy, a sam nie może wylądować, więc pozostawia nas z wielką falą zomboidów, które chcą nas zjeść.
Kiedy kończą nam się zapasy możemy pomyśleć o opuszczeniu naszego schronienia, ale bez pozbawiania go kompletnie na straty, ponieważ kolejne takie może nam się nie przytrafić. Warto pamiętać o tym, że każda nasza śmierć oznacza rozpoczęcie gry kompletnie od nowa, bez czegokolwiek i żadnej umiejętności. Każdy dom na mapie wygląda w podobny sposób, ale możemy w szafkach znaleźć mapę miasta w którym się znajdujemy. Budynki takie jak apteki, posterunki policji, biblioteki, restauracje i biura mogą być przydatnymi punktami orientacyjnymi lub przynajmniej miejscami potencjalnych cennych przedmiotów. Pojazdy stoją praktycznie na każdym kroku, lecz bywają głośne i zaleca się na początku skradanie się obok płotów, aby unikać bezpośredniej walki.
Jeżeli już dojdzie do potyczki musimy mieć w głowie fakt, że możemy zostać otoczeni lub zagonieni w róg dlatego ucieczka jest zawsze opcją wartą rozważenia w szczególności, że zomboidy nie są zbyt sprytne i z czasem zapomną o nas jak zgubimy się w ich polu widzenia.
Podsumowując gra ta przybiera charakter typowej, ale realnej apokalipsy w której każdy nasz krok jest decydujący, zasoby są ograniczone, zomboidy zabijają ilością, a nie siłą, a hałasy są naszym przeciwnikiem, niekiedy tylko sojusznikiem. Świat w grze jest brutalny i bezwzględny, ale tego typu wyzwania właśnie sprawiają, że gra jest warta uwagi. Powodzenia przetrwańcy, oby szafki były pełne cennych przedmiotów!