Jak to działa
5.0 3 1782 0
19.08.2019

Retro Gry - Castlevania Aria of Sorrow

Castlevania: Aria of Sorrow to kolejna odsłona kultowej serii tworzonej przez firmę Konami.
Gra wydana w 2003 roku na konsole Game Boy Advance jest ostatnią część trylogii przygotowanej na ten typ konsol. Podobnie jak poprzednie wersje gra jest zręcznościową platformówką z elementami RPG.

Fabuła gry jest dość prosta. Mamy rok 2035 i właśnie ma mieć miejsce pierwsze w XXI wieku zaćmienie słońca. Młody chłopak Soma Cruz wybiera się razem ze swoją przyjaciółką do świątyni w aby mieć dobry widok na zaćmienie jednak w tajemniczy sposób zostają przeniesieni w inne miejsce. Na miejscu spotykają tajemniczego mężczyznę który wyjaśnia im, że znajdują się w zamku Draculi który znajduje się w samym zaćmieniu słońca. Chwile później zostają zaatakowani przez potwory strzegące zamku w wyniku czego przyjaciółka Somy traci przytomność a sam chłopak dowiaduje się, że posiada moce pozwalające mu nabywać umiejętności od pokonanych wrogów. Następnie tajemniczy przybysz tworzy ochronne pole wokół dziewczyny i informuje chłopaka, że musi wyruszyć do zamku w poszukiwaniu komnaty mistrza ponieważ tylko tam może znaleźć sposób na powrót do domu i dowiedzieć się co się tutaj dzieje. Od tego momentu rozpoczyna się nasza rozgrywka i musimy radzić sobie sami.

Nasza postać za pokonanie przeciwników otrzymuje punkty doświadczenia które umożliwiają awansowanie na wyższy poziom co wiąże się z wzmocnieniem postaci. Awansowanie powoduje nie tylko zwiększenie liczby posiadanych punktów życia i magii ale także wzrost sześciu statystyk postaci odpowiedzialnych za moc z jaką atakujemy czy nasze szczęście do wypadania przedmiotów. Najciekawsze są jednak zbierane od przeciwników dusze które dają nam możliwość korzystania z ponad setki umiejętności. Dzielą się one na trzy typy a w danym momencie możemy mieć aktywną jedną dusze każdego typu. Pierwszym typem są dusze z zaklęciami które po wciśnięciu odpowiedniej kombinacji klawiszy pozwalają użyć czaru zużywającego nasze punkty magii. Znajdziemy tutaj rzut kością, wodny pocisk, lub potężne kule ognia. Drugi typ również pozwala nam korzystać z czarów jednak głównie są to zaklęcia które zużywając nasze zasoby many zapewniają nam ochronę, mobilność lub pozwalają przywołać chowańca. Dzięki nim możemy np. przyzwać chochlika zawisnąć w powietrzu lub stworzyć odbijającą pociski barierę. Ostatni typ to duszę ulepszające nasze zdolności. Aktywowanie takiej duszy zwiększa wybraną statystykę o daną wartość bądź ulepsza jedną kosztem drugiej. Znajdują się tutaj także moce pozwalające chodzić po wodzie czy zwiększające naszą regeneracje many.
Dodatkowo możemy posiadać, 6 zdolności które ułatwiają eksplorację oraz walkę. Nie zużywają one naszej many i są aktywne cały czas bądź po użyciu odpowiedniego klawisza. Np. Podwójny skok czy unik. By je odblokować należy odnaleźć starożytne świeczniki rozmieszczone po zamku.
W grze występuje także ekwipunek. Możemy posiadać broń, zbroję oraz jeden dodatkowy artefakt jak pierścień czy naszyjnik. Zwiększają one nasze statystyki oraz możliwości bojowe. Oprócz tego możemy zaopatrzyć się w mikstury lecznicze i regeneracyjne. Wszystkich przedmiotów jest kilkanaście rodzajów co sprawia, że jest w czym wybierać podczas gry.

Gra sprowadza się do przemierzania kolejnych zakamarków zamku i zdobywaniu kolejnych mocy i przedmiotów do odblokowania wcześniej niedostępnych przejść oraz umożliwiających pokonanie silniejszych przeciwników. Mapa zamku jest duża a po ponownym wejściu na dany obszar wszystkie potwory automatycznie się odradzają. Samą mapę musimy odkryć sami. Eksplorację ułatwiają rozsiane w zamku punkty zapisu oraz teleporty dzięki którym szybko przeniesiemy się w drugi koniec mapy lub do zaprzyjaźnionego handlarza. Występuje tutaj pewny element losowości ponieważ dusze z przeciwników nie zawsze wypadają za pierwszym razem co sprawia, że każdą grę możemy przejść z innym zestawem mocy. Oprócz ponad setki różnych przeciwników spotkam tutaj także kilku potężnych bossów oraz kilka postaci fabularnych. Historię możemy zakończyć aż na trzy różne zakończenia wynikające z naszych poczynań podczas gry. Pikselowa grafika i przyjemne dla ucha melodie nadają świetnego klimatu grze.
Gra jest bardzo przyjemna a zarazem wymagająca. Produkcja spokojnie wystarcza na kilka godzin świetnej zabawy dlatego też polecam ją wszystkim miłośnikom retro gier.

5.0 (głosów: 3)
Art napisany przez Ishir0

Zaloguj się, aby zobaczyć komentarze

Gorące artykuły
Miejsce Nazwa gry i tytuł artykułu Kategoria Autor Rodzaj
1

Twoje decyzje, twoje wybory- Recenzja gry The Walking Dead

Recenzja JanuszB
2

League of Legends Malzahar - uniwersalny build

Poradnik Gremlininio
3

Margonem Margonem to gra dla każdego.

Recenzja Koniczek
4

Margonem Prawie 3000 dni w Margonem, czyli co zmieniło się w Margonem oczami starego gracza

Recenzja Deya
5

Warface Warface, czyli Pay To Win! cz.1

Recenzja BananekEw
6

RETRO: Castlevania II: Simon's Quest (1988)

Recenzja LiquidSnake
7

Shakes & Fidget SF GAME - PODSTAWY, PORADY JAK ZACZĄĆ

Poradnik kondziu1212
8

Left in the Dark: No One on Board gra z dreszczykiem!

Recenzja _SkyLone
9

CSGO Prime (B2P) Zwiększenie FPS-ów w CSGO!

Poradnik OSKKKKAAAARRRRR
10

CSGO Prime (B2P) Czy Counter Strike Global Offensive upada ?

Recenzja OberLeutnant
Chat