Klasy okrętów i sprzęt eksploatacyjny
1. Pancerniki
Pancerniki mają przede wszystkim dużą pulę punktów wytrzymałości, dobry pancerz, dobre uzbrojenie dodatkowe (działa dodatkowe, działa przeciwlotnicze), duży kaliber dział, duży zasięg ognia głównej baterii, dobrą ochronę przeciwtorpedową.
Ich wadami są słaby kamuflaż, słaba mobilność, wolno obracające się baterie dział głównych, długie przeładowanie.
Zadaniem pancerników jest przyjmowanie uszkodzeń i ich zadawanie za pomocą potężnych dział.
2. Niszczyciele
Niszczyciele mają bardzo dobrą mobilność i kamuflaż (dla porównania Yamato (japoński pancernik X poziomu) zostanie wykryty z odległości 18 kilometrów, a Shimakaze (japoński niszczyciel X poziomu) zostanie wykryty z odległości 7,6 kilometrów). Japońskie niszczyciele mają bardzo dobre torpedy (prawie nie korzysta się z dział głównych grając nimi), a amerykańskie mają fajne spamerskie działa, a torpedy są bardziej dodatkiem, ale również są stosunkowo dobre. Plusem jest też to, że te okręty przeważnie są dosyć małe, przez co trudniej jest nas trafić, kiedy nimi gramy.
Zdecydowanie minusem tego rodzaju okrętów jest mało punktów wytrzymałości i bardzo słaby pancerz, przez co wystarczy chwila nieuwagi, żeby nas okręt zaczął tonąć. Wadą jest też dosyć długie przeładowanie torped na wyższych poziomach oraz słabe uzbrojenie dodatkowe.
Niszczyciele, ze względu na dobry kamuflaż i dobrą mobilność, powinny:
-wyspotować okręty przeciwnika dla naszej drużyny,
-zajmować punkty, ponieważ nawet jak przeciwnik wpłynie na punkt może nas nie zauważyć , szczególnie kiedy jesteśmy w zasłonie dymnej, oraz ze względu na to, że przeważnie będziemy na punkcie pierwsi (oczywiście o ile niszczyciele wroga nas nie wyprzedzą.
Najlepiej przy puszczaniu torped NIE używać szerokiego trybu ostrzału, ponieważ torpedy wtedy są bardzo daleko od siebie, do powoduje, że łatwiej jest ich uniknąć przeciwnikowi.
3. Krążowniki
Krążowniki to klasa dosyć uniwersalna, która wyróżnia się przede wszystkim bardzo dobrą obroną przeciwlotniczą (amerykańskie mają więcej dział, ale mają mniejszy ich kaliber, oraz mniejszy zasięg ich ostrzału, a japońskie mają mniej dział, ale większy zasięg i kaliber). Mają średni pancerz, średnią pulę punktów wytrzymałości, średni kaliber dział, średni kamuflaż oraz dobrą mobilność. Krążowniki japońskie mają dosyć dobre torpedy, ale gorsze działa i gorszą manewrowość, a amerykańskie już na VI poziomie nie posiadają torped za to mają lepsze działa.
4. Lotniskowce
Lotniskowce to bardzo specyficzne okręty, które nie walczą bezpośrednio, lecz wysyłają samoloty (którymi sterujemy), które albo uszkadzają/niszczą okręty wroga, albo zestrzeliwują wrogie samoloty.
Lotniskowce mogą wysłać 3 rodzaje samolotów. Są to:
-bombowce torpedowe, które, jak sama nazwa wskazuje, zrzucają torpedy,
-bombowce nurkujące, zrzucają na okręty nieprzyjaciela bomby, które nie robią takich dużych uszkodzeń jak torpedy, lecz powodują pożar,
-myśliwce, które osłaniają sojusznicze samoloty oraz niszczą samoloty nieprzyjaciela.
Lotniskowce mają słaby pancerz i niedużo punktów wytrzymałości, mają też słabą mobilność i kamuflaż. Przeważnie trzymają się z tyłu, lecz cały czas powinny pozostawać w ruchu, żeby nie stać się łatwym celem dla np. torped. Powinny też szybko zmienić flankę, jeśli jedna upadła.
-Grupa naprawczo-ratunkowa po użyciu naprawia wszystkie uszkodzone/zniszczone moduły, gasi pożary, usuwa zalania.
-Grupa naprawcza po użyciu przywraca punkty wytrzymałości okrętu.
-Samolot zwiadowczy po użyciu zwiększa zasięg ognia głównej baterii.
-Myśliwiec katapultowany po użyciu podąża za naszym okrętem i automatycznie atakuje samoloty wroga.
-Wytwornica dymu po użyciu przez 20 sekund wokół naszego okrętu rozprowadza dym, który zmniejsza ryzyko wykrycia nas przez przeciwnika.
-Doładowanie silnika po użyciu zwiększa prędkość okrętu.
-Sonda hydroakustyczna po użyciu zwiększa zasięg wykrywania wrogich torped i okrętów. Przydatne szczególnie przy wykrywaniu przeciwnika w dymie.
-Radar dozorowania po użyciu znacząco zwiększa zasięg wykrywania wrogich okrętów.
Należy dodać, że każdy sprzęt eksploatacyjny ma swoją "ulepszoną" wersję, która przeważnie różni się czasem przeładowania (czyli czasem, który musi upłynąć zanim będziemy mieli możliwość ponownego użycia) oraz ilością "ładunków", czyli ilości użyć danego sprzętu na bitwę.