Komunikacja to podstawa w grach online, szczególnie w tych, w których kooperujemy z innymi graczami - dzięki sprawnemu porozumiewaniu się możemy uzyskać przewagę nad przeciwnikami. Niestety, dla nowych graczy może okazać się problemem fakt, iż zdecydowana jej większość to niezrozumiałe skróty i specyficzny, specjalistyczne slang charakterystyczny dla danej gry. Dzięki naszemu słownikowi już nigdy nie będziesz miał z tym kłopotów.
Adds - termin typowy dla gier typu MMORPG. Oznacza on potwory, które występują razem z bossem, często przez niego przywoływane. Zwykle nie stanowią one zagrożenia dla graczy, jednak mogą okazać się irytujące, dlatego część graczy przed zabiciem bossa decyduje się na zniszczenie addsów.
AFK - akronim od Away From Keyboard, co oznacza, że dana osoba nie siedzi w tym momencie przy komputerze
Aggro - skrót od Aggression. Najczęściej oznacza to agresję potwora w kierunku gracza.
AH - Auction House. Jest to sklep, w którym odbywa się handel między graczami. Wystawiają oni tam swoje przedmioty na sprzedaż lub też kupują.
Alt/Main - Main, czyli postać główna, najmocniejszy char. To na maina poświęciliśmy większość swojego czasu i energii w grze. Alt to kolejna postać, często używana np. jako goldmaker dla maina.
AOE - Area of Effect. Jest to określenie dla wszystkich czarów i umiejętności, które nie działają na konkretny cel, a na konkretny obszar.
ATM - at the moment.
BRB - be right back - wrócę za chwilę.
Boss - określenie specjalnego potwora, zwykle bardzo mocnego, za zabicie którego gracz lub gracze wynagradzani są specjalną nagrodą. Często do pokonania bossa nie wystarczy jedna osoba, dlatego jest celem polowania całych drużyn.
BTW - by the way, czyli po prostu “swoją drogą”
Bug - błąd w implementacji mechaniki/designie. Może być nieznaczący (np. zły kolor jednego źdźbła trawy) lub krytyczny, którego wykorzystanie może prowadzić do uzyskania przewagi nad innymi
Build - można to rozumieć dwojako. W grach MMORPG, w których mamy możliwość rozwoju postaci poprzez wybieranie umiejętności, oznacza to rozkład tychże umiejętności. W MOBAch (jak np. LoL, DotA) są to przedmioty kupowane przez gracza.
Build Order - kolejność, w jakiej rozwijamy umiejętności/kupujemy przedmioty.
Buff/Debuff - odpowiednio - wzmocnienie/osłabienie. Często słyszy się np. o skillach buffujących lub debuffujących, czyli takich, które dają nam power-up/power-down do konkretnego ataku/statystyki
Camper - określenie stosowane w strzelankach. Oznacza czajenie się na przeciwnika. Jest to działanie niepożądane, ponieważ celem gry nie jest zabicie oponenta, a zrealizowanie celu taktycznego.
Casual - gra nie wymagająca umiejętności, przeznaczona dla niedzielnych graczy. Popularna wśród babć.
Caster - klasa postaci skupiająca się na używaniu zaklęć w walce. Zwykle jest to postać niewytrzymała, jednak posiadająca czary, które zadają wysokie obrażenia lub buffujące drużynę.
CC - Crowd Control - odnosi się do zestawu umiejętności pozwalających na kontrolę akcji przeciwnika. Może on zostać np. unieruchomiony lub wyciszony na kilka sekund, co uniemożliwi mu używanie żadnych skilli.
Counter - czyli kontra. Najczęściej umiejętność lub postać, której właściwości powodują negowanie działania przeciwnika
Crafting - tworzenie przedmiotów ze znalezionych surowców. Termin odnosi się najczęściej do gier MMO.
Crit - oznacza uderzenie krytyczne. Jest to losowo generowany atak, który zwykle zadaje podwójne obrażenia. Możliwe jest jednak zdobycie przedmiotów lub użycie umiejętności, które zwiększają szansę na takie uderzenie.
CTF - Capture The Flag. Jest to tryb gry, polegający na zdobyciu flagi, która najczęściej znajduje się w bazie przeciwnika i przetransportowaniu jej do swojej bazy. Zadanie obu drużyn jest takie same, dlatego tryb ten gwarantuje dobrą, dynamiczną zabawę.
DC - disconnect, gracz jest odłączony od gry.
DM - DeathMatch. Najbardziej popularny tryb rozgrywki. Podczas deathmatchu każdy gracz walczy z każdym. Wygrywa ten, który zdobędzie najwięcej zabójstw.
DLC - downloadable content. Zestaw przeróżnych dodatków do gry (od skórek postaci do nowych poziomów). Najczęściej płatny.
DoT - Damage over Time. Termin ten odnosi się do umiejętności, które zadają obrażenia przez jakiś czas po ataku.
DPS - Damage per Second - obrażenia na sekundę. Build, który jest skoncentrowany na maksymalnej możliwej ilości obrażeń.
Drop - przedmioty, które upuszczane są przez zabitych wrogów.
Easter Egg - ukryta informacja w grze. Najczęściej nie ma wpływu na grę, jest tylko humorystycznym dodatkiem.
FPS - First Person Shooter - czyli po prostu strzelanka widziana oczami głównego bohatera. Może też oznaczać Frames Per Second, co oznacza ilość klatek na sekundę.
GG - Good Game. Termin używany przez graczy po meczu (zdarza się, że również i w trakcie, lecz wtedy już wiesz, że gra jest skończona ;) )
Grind - charakterystyczne dla gier MMO. Przypomina bieg chomika po kółko - mozolne wbijanie expa.
Hack - rodzaj nielegalnego ułatwienia dla graczy. Wykryty przez adminów gry skutuje banem.
KS - Kill Steal. Mówi się o nim, gdy gracz X zada zdecydowaną większość obrażeń przeciwnikowi, jednak to gracz Y zada ostateczny cios.
Lag - nienaturalnie spowolnienie gry spowodowane problemami na łączu internetowym.
Mob - określenie potwora sterowanego przez komputer.
Nerf - nerf jest określeniem stosowanym w sytuacji, gdy dany przedmiot, postać lub umiejętność zostanie osłabiony w aktualzacji gry.
Noob - pojęcie charakteryzujące nowych graczy, nieznających niuansów gry.
NPC - Non-playable character. Jednostka oskryptowana przez twórców gry, której celem jest obsługa graczy (questy, handel)
NVM - nevermind - nieważne.
OP - Overpowered. Termin ten oznacza przedmiot/klasę, która jest niezbalansowana i okazuje się być zbyt potężna.
RNG - Random Number Generator. Większość gier ma zaimplementowany jakiś element losowości.
Salty - gdy ktoś jest salty, oznacza, że jest zły, smutny. Nawiązanie do salty tears, czyli słonych łez
Scrub - słaby gracz
Smurf - doświadczony gracz tworzy nowe konto w grze, tylko po to, by pompować swoje ego pokonywaniem słabszych przeciwników.
TP - teleport
TY - thank you
UP - Underpowered. Patrz OP.
Zoning - strategia polegająca na utrzymywaniu przeciwnika w określonym miejscu. Istotne w grach, w których positioning jest ważny, jak np. MOBA.